Deel nieuwsbericht:
“Mijn opdracht: hier een warme plek van maken”
LeefGoed zocht voor het Ontmoetingscentrum een duizendpoot die goed kan organiseren en tegelijkertijd goed met mensen overweg kan. Die is gevonden. Nadia van Hal zwaait er sinds begin november de scepter.
“Je treft het”, zegt Nadia. “Vanmorgen is het koffieapparaat geleverd. Zojuist uitgeprobeerd. Prima koffie.” Tussen de levering van dat apparaat en het bezoek van een monteur die uit komt leggen hoe andere splinternieuwe dingen werken, vertelt Nadia graag over haar nieuwe baan. Als het aan werkgever Ons Welzijn lag, was ze al eerder aan de slag gegaan in het Kloosterkwartier, “maar tot vier dagen geleden was ik nog met zwangerschapsverlof”. Ze bekent dat het even wennen is. “Van hele dagen thuis ineens 32 uur per week aan de slag, dat is een omschakeling.”
Ambitieus
Wat het wat gemakkelijker maakt, is dat Nadia veel zin heeft in dit werk. Voor de geboorte van haar tweede zoontje was ze manager bij een fitnesscentrum in Nijmegen. Geen kwaad woord daarover, maar ze was toe aan wat anders. “Net als hier mocht ik daar als een duizendpoot met tig dingen tegelijk bezig zijn. Bij LeefGoed gaat het echter louter om mensen. Om de bewoners van het Kloosterkwartier en omgeving. Dat spreekt me aan.” “De opdracht die ik bij mijn aanstelling kreeg: maak van het Ontmoetingscentrum een warme plek. Maar voor mij betekent het dat ik alles op alles ga zetten om ervoor te zorgen dat elke bewoner van het Kloosterkwartier tenminste één keer per week hier over de vloer komt. En dat dit niet zomaar een warme plek wordt, maar de warmste plek van het land. Te ambitieus? Dat kan zijn, maar om wat voor elkaar te krijgen moet je volgens mij de lat hoog leggen.”
“Om te luisteren waar mensen behoefte aan hebben.”
Wat ze concreet gaat doen om het Ontmoetingscentrum warm en druk bezocht te krijgen, weet ze nog niet. “Dit is mijn vierde werkdag. De komende weken besteed ik aan zo veel mogelijk mensen leren kennen. Om te luisteren waar mensen behoefte aan hebben. Ik hoef trouwens niet op nul te beginnen. Er gebeurt al het een en ander en met succes. Neem Soepie, daar is zelfs een wachtlijst voor. En verder mag ik voortbouwen op de basis die collega Linde Horjus en voorganger Cor Deenen legde.” Juist op dat moment komt welzijnswerker Cor binnen. Hij ziet meteen de nieuwste aanwinst. “Hé, een koffiezetapparaat! Goede koffie?” Wie wil vaststellen wat het antwoord op die vraag is, mag altijd binnenwandelen bij Nadia. “Graag zelfs!”